Jelenlegi hely

Turizmusról az idegenforgalmi kiállításon

Egy héttel ezelőtt ilyenkor még javában zajlott a 36. Nemzetközi idegenforgalmi kiállítás Budapesten, a Hungexpo területén. A kiállításon több ezer látogató térképezte fel a hazai és külföldi régiók, települések, szállodák, fürdők kínálatát, hogy aztán ebből válasszon úti célt magának szabadsága eltöltésére, vagy legalább álmodozzon róla. 

A kínálat bőséges volt, közel négyszáz kiállító mutatta be turisztikai attrakcióit, legújabb fejlesztéseit, természeti, kulturális értékeit. A kiállítók között – rendkívül látványos standdal – ott volt Pápa is, mely számos játékkal, különlegességgel invitálta a vendégeket a város megtekintésére. Mi pedig, a kiállítást végignézve arra voltunk kíváncsiak, mások hogy csinálják, mit kínálnak az utazni vágyóknak, és milyen eredményeket értek el idegenforgalmi törekvéseikkel.Az Utazás 2013 kiállítás külföldi díszvendége Szlovákia volt. A szomszédos ország hosszú ideje állandó résztvevője hazánk legnagyobb idegenforgalmi rendezvényének, idén pedig elnyerte a külföldi díszvendég címet. Hatalmas standjukon színes képek sokasága villantott fel egy-egy jellemző részletet az ország turisztikai kínálatából, az óriás kivetítő pedig azt hirdette: mindenhol jó, de Szlovákiában a legjobb.
-Nemcsak mi mondjuk ezt, hanem a CNN, a BBC és a The Guardian is. És azt is mondjuk, 2013-ban Szlovákiába kell jönni. Az idén a húszas a mágikus szám nálunk, Szlovákia idén húsz éves, húsz társkiállítónk van jelen az Utazás kiállításon és január 20-án nyílt Kassán az Európa Kulturális Fővárosa programsorozat – sorolta Sonja Jelinková, a Szlovák Idegenforgalmi Hivatal budapesti képviseletének vezetője. Szlovákia az ország idegenforgalmi attrakcióinak teljes skáláját igyekezett bemutatni az érdeklődőknek, a hegyvidéki régiók kínálata mellett a történelmi városok látogatására buzdítva a vendégeket, mindehhez zenés produkciókat, játékokat hoztak a kiállításra.
-A szomszédos országok vendégei – így a magyarok is – nagyon fontosak számunkra, hiszen a közelség miatt egy-egy hosszú vagy rövid hétvégére is  könnyen ellátogatnak hozzánk, így a válság ellenére mégiscsak utazhatnak, kikapcsolódhatnak. Síbuszok járnak Budapestről és Salgótarjánból, vannak utazási irodák, ahol kedvezményesen kínálják a síjegyeket, mindenütt vannak magyar nyelvű étlapok, prospektusok, idegenvezetők, vagyis felkészülve várjuk a magyar vendégeket – mondta a képviseletvezető hozzátéve, a magyar turisták számáról nincsenek pontos statisztikai adatok, de Szlovákia népszerűsége a magyar utazók körében tagadhatatlan. Sonja Jelinková az Utazás kiállításon megmutatkozó érdeklődéssel elégedett volt, mint mondta, nagyon szeretnek itt lenni és örömmel látják a tömeget standjuknál.
Nyíregyháza, a kiállítás hazai díszvendége ugyancsak hatalmas standon kínálta látnivalóit. A gyerekeket Lego sarok és a „fehér tigrissel” való fotózás lehetősége várta, a felnőtteket pedig számos egyéb turisztikai attrakció bemutatásával és nyereményjátékkal csalogatták a nyírségi városba és környékére. A statisztikák szerint a múlt évben harminc százalékkal nőtt a térségbe látogató vendégek száma, ami kiemelkedőnek számít a válság idején fogalmazott - Batizi Tamás kabinetvezető.
-Az ország legjobb állatparkjával büszkélkedhetünk, ami négyszázezer látogatót vonz, ehhez kapcsolódva nagyon népszerű a Sóstó, amely rendkívül izgalmas, folyamatosan megújuló, fiataloknak és időseknek egyaránt programokat nyújtó hely. Nyíregyházán szinte minden hétvégén van olyan program, ami ezreket mozgat meg, legyen az kulturális vagy sportesemény.
Az állatparkban most indul egy több száz milliós beruházás, melynek keretében több hektárnyi területen egy dél-amerikai dzsungelt és állatfajait bemutató egységet alakítanak ki, a tó körül megújítják a sétányokat, pálinkaházat építenek Szabolcs-Szatmár-Bereg megye pálinka nevezetességeinek bemutatására. A város idegenforgalmi bevételei egyre jelentősebbek - mondta el Batizi Tamás, bár pontos számadatokat nem árult el. Azt viszont elmondta, az idegenforgalom fontos munkahelyteremtő elem is a város életében, ezért nagyon sok pénzt fektetnek abba, hogy a turizmus növelje a foglalkoztatottságot. A fejlesztési irányok meghatározása olyan stratégia szerint zajlik, melynek alapját a látogatók összetétele és érdeklődése határozza meg. A hazai látogatók mellett a határ közelsége miatt számítanak román, szlovák, lengyel és ukrán vendégekre is, a tapasztalatok pedig azt mutatják, jelentős a szomszédos országokból – főként Szlovákiából – érkező látogatók száma. Ugyancsak fontos eleme az idegenforgalmi stratégiának a térség többi településével és turisztikai szolgáltatójával való együttműködés, ami időben és tematikában jól szervezett, egymást kiegészítő kínálatot tud biztosítani a vendégeknek. Ebben nagy szerepe van a TDM irodáknak, munkájuk eredményét pedig mi sem mutatja jobban, minthogy a nyíregyházi TDM iroda nyerte el az év TDM irodája címet 2012-ben – tudtuk meg Batizi Tamástól.
Paprikafüzérek, népművészeti mintás díszletek, népi motívumos kézfestés és viseletet ábrázoló paraván mögötti fotózkodási lehetőség – Kalocsa standját nem volt nehéz megtalálni a kiállításon. A rendezvény kulturális díszvendége címmel büszkélkedő város jellegzetes motívumaival csábította a látogatókat a stand megtekintésére és persze a város valóságos felkeresésére. Népszerűségük kiemelkedő volt, sorra készültek a piros virágos, paprikamintás testfestések kézfejre, karra a paraván előtt pedig sűrűn kattogtak az érdeklődők fényképezőgépei.
-Ismét világhódító népszerűségét élik a kalocsai népi motívumok, nem véletlen, hogy erre építettük idei megjelenésünket. Emellett a paprikán keresztül a gasztronómiát is belecsempésztük bemutatkozásunkba, a kiállítás nagyszínpadán pedig kalocsai táncokkal is megjelenünk – mutatta be kínálatukat Marton Balázs. A Kalocsa és Térsége Turisztikai Nonprofit Kft ügyvezetőjétől megtudtuk, a 2011-es esztendő több mint ötven százalékos vendégéjszaka növekedést eredményezett a településnek és térségének, a múlt év pedig – bár még a számadatok nem állnak rendelkezésre – hasonlóan jó látogatottságot fog mutatni. Az ország egyik legszebb főszékesegyháza, az érseki palota, a barokk olvasóterem és a gyűjtemények kihagyhatatlan látnivalói a településnek, ugyanígy a tájház faragott parasztbarokk bútoraival, és a paprika múzeum – sorolta az ügyvezető. A környék idegenforgalmi attrakciói közül a lovasturizmusáról ismert Bakod pusztát, a hajósi pincefalut, a Szelidi-tavat emelte ki. Meglátása szerint az Utazás kiállításon való részvétel különösen fontos a rendezvény látogatottsága miatt, hiszen felkelti az érdeklődést a település iránt, ugyanakkor az is elengedhetetlen, hogy az idegenforgalmi szolgáltatók egymással együttműködve tevékenykedjenek, hiszen így lehet minél teljesebb kínálatot adni a vendégeknek és minél hosszabb tartózkodásra bírni őket. Marton Balázs úgy fogalmazott, aki Kalocsát választja utazása céljának, jól teszi, ha nem egy-két napra tervez, hanem akár egy hétre, annyi érdekességet és látnivalót kínál a város és környéke.
Az Utazás kiállításon járva nem hagyhattuk ki Gyula standját sem. Nemcsak azért, mert húsiparát tekintve sorsközösségben van Pápa városával, hanem mert turisztikai kínálata hasonlít városunkéra – fürdő, vár/kastély, gasztronómia -, bár a Fehér-Körös parti város idegenforgalma jóval nagyobb múltra tekint vissza. A két település abban is hasonlít egymáshoz, hogy az idegenforgalmat kiemelt területnek tekinti mindkét város vezetése, nem véletlen tehát, hogy a gyulai standon a város polgármesterével is tudtunk találkozni, aki éppen a pápai kiállítói területről érkezett, ahol városunk vezetőjével folytatott tanácskozást. Görgényi Ernő szerint az Utazás kiállításon kötelező jelen lenni, hiszen városukban a húsipar mellett a turizmus egy folyamatosan prosperáló, fontos ágazat, amit a számadatok is alátámasztanak.
-Az elmúlt években sikerült előrelépnünk a belföldi turizmus kategóriájában. Míg 2011-ben kilencedikek voltunk a Budapest vezette rangsorban, addig 2012-ben már a hatodik hellyel büszkélkedhettünk, a vendégéjszakák számának növekedése a kereskedelmi szálláshelyek kategóriájában Gyulán volt a legnagyobb mértékű az országban, több mint húsz százalékos – osztotta meg a statisztikai felmérésék eredményeit hírportálunkkal a városvezető. Mindez számokban azt jelenti, kerekítve háromszázezer vendégéjszakát regisztráltak a múlt évben, a magán szálláshelyeket hozzátéve pedig háromszázötvenezer vendégéjszakával zárták az esztendőt. Mindez évek óta növekvő tendenciát mutat. A polgármester reméli, hogy a további fejlesztések, így a kastély felújítása, a belváros további rekonstrukciója, a Várfürdő 6000 négyzetméteres fedett élményfürdőjének megépítése – ami az év végére készül el -, és a kisebb beruházások tovább növelik a város látogatottságát. A kiállításra teljes kínálatukat elhozták, köztük a Várfürdőt, a jeles gyulai gasztronómiai termékek közé tartozó kolbászt és pálinkát, de bemutatták a sportturizmushoz és a kerékpáros turizmushoz kapcsolódó lehetőségeket is. 
A pápai standon tett látogatásról Görgényi Ernő úgy fogalmazott, személyes jó viszonyban van Áldozó Tamás polgármesterrel, nagy tisztelője Pápa városának és a városvezetés erőfeszítéseinek, eredményeinek.
-Pápa gyönyörű város, több tekintetben hasonló Gyulához és van egy közös értékünk, ami az utóbbi időben közös problémánk is, a húsiparunk. E téren szorosan együttműködünk, folyamatosan konzultálunk – innen a személyes jó ismeretség -, de meg kell említeni közös testvérvárosunkat, Kovásznát is, ami ugyancsak egy fontos kapcsolat.
A városvezető az idegenforgalmi adottságok hasonlóságát tekintve mosolyogva mondta, tekintettel a nagy távolságra a két település között, nem jelentenek egymás számára direkt konkurenciát, és jó szívvel ajánlják egymást az utazni vágyóknak.
Az Utazás 2013 kiállításon tett körutunkat természetesen a pápai standon fejeztük be. Bár a pápai kiállítói terület méretét tekintve nem tartozott a legnagyobbak közé, túlzás nélkül állítható, hogy a legérdekesebb stand volt idén is. A város ezúttal a Várkertfürdő, az Esterházy-kastély, a Kékfestő Múzeum és a Pápai Református Gyűjtemények bemutatásával adott ízelítőt az idegenforgalmi attrakciókból, az érdeklődést pedig sok játékkal, értékes nyereményekkel és az egyedülálló barokk ruhás fotózással fokozták. A turisztikai szakemberek szerint évről-évre egyre nagyobb a pápai stand látogatottsága, a vendégek között pedig egyre több a valódi utazási szándékkal érkező.
-A standunkon kínált játékok nagyon népszerűek, sok a visszatérő vendégünk és sokan konkrét információkért, szállásajánlatokért jönnek, ami azt jelenti, valóban számíthatunk látogatásukra. Ma már nem kell magyarázni, hol található Pápa az országban, a látogatók ismerik kínálatunkat és szeretnék még jobban megismerni mindazokat a szolgáltatásokat, kulturális és természeti értékeket, szabadidő eltöltési lehetőségeket, amik Pápán várják őket – összegezte tapasztalataikat Gaál Gyula Istvánné, a Tourinform iroda vezetője. A pápai standon idén először mutatkozott be a református gyűjtemények Petőfi és Jókai emlékeivel, egyháztörténeti gyűjteményével és az óegyiptomi múmiával. Az érdeklődés a vártnál nagyobb volt, köszönhetően az egyiptomi szarkofág másolatának, mely messziről vonzotta a kiállítást megtekintőket. És bár a múmia okozta a legnagyobb feltűnést, a látogatók szívesen beálltak a Petőfi vers összerakási játékba is. Halászné Kapcsándi Szilvia, a gyűjtemények munkatársa örömmel számolt be sikerükről.
-A Pápai Református Gyűjtemények nagyon sok rendkívül értékes kincset őriz, és ezt szeretnénk megmutatni a Pápa iránt érdeklődőknek, ezzel is színesítve a város kulturális turizmusa által nyújtott lehetőségeket. A gyűjteményeket főként iskolás csoportok látogatják, de sok felnőtt vendégünk is van, mi pedig szeretnénk egyre inkább nyitni az idegenforgalom felé, ehhez most készül a stratégia. Itt a kiállításon nagyon népszerű a múmia, sokan emiatt jönnek ide, de aztán megnéznek mindent és örömmel szállnak be a játékba.
A gyűjtemények bemutatkozása egy különleges ismeretséget is hozott a munkatársak számára, ugyanis az egyiptomi stand munkatársai is felfigyeltek a múmiára, érdeklődtek történetéről, elérhetőséget cseréltek a pápai kollégákkal, és sok apró ajándékkal halmozták el őket, a mieink pedig azokkal az emlékekkel ajándékozták meg őket, amiket a múzeumpedagógiai foglalkozásokon készítettek a gyermekek. 
Pápa városát több száz érdeklődő kereste fel a négy napos kiállításon, a látogatók többsége részt vett a négy attrakciót bemutató játékban és nyereménysorsoláson és közel kétszáz barokk ruhás fotót is készített fényfestő mesterünk. Az Utazás kiállítást ezúttal is felkereste Pápa város delegációja, nemcsak azért, hogy besegítsenek a turisztikai szakembereknek a város iránti érdeklődés felkeltésében, hanem hogy megtekintsék a hazai idegenforgalmi piac többi szereplőjének kínálatát, ötletet adjanak másoknak és ötletet kapjanak más településektől. A stand több fontos tanácskozásnak is helyszíne volt, hiszen Pápát meglátogatta Budai Gyula államtitkár, akivel a húsgyár ügyeiről beszélgettek városunk vezetői, Gyula polgármestere, akivel a húsipari problémák és megoldások mellett az idegenforgalomról is tanácskoztak és Halász János kulturális államtitkár is. A Nemzeti Erőforrás Minisztériumának parlamenti államtitkára úgy fogalmazott, a kultúra és a turizmus kéz a kézben jár, hiszen a kulturális ágazat nagyon sok tartalmat tud adni a turizmusnak.
-A kultúra önmagában is nagyon fontos, de mind versenyképességben, mind munkahelyteremtésben tud segíteni a hazának, többek között úgy, hogy összekapaszkodik más ágazatokkal. Így az oktatással, a szociális területtel és az idegenforgalommal is. A turizmussal való együttműködés folyamatosan erősödik, egyelőre ízlelgetjük, hogyan tud a kultúra egy-egy település vonzerejének erősítésében részt venni, de örömmel látom, sokan már tudatosan szervezik ezt. Persze még sok segítséget kell adnunk ehhez, ez a segítség pedig szemléletbeli és tartalmi. 
Az államtitkár pápai standon tett látogatása során arról tárgyalt a város vezetőivel, hogy az államtitkárság miként tudja segíteni Pápát, mik azok a területek, melyekben együtt tudnak működni, melyeket a város markánsan képvisel. Ez többek között azt jelenti, hogy Áldozó Tamás polgármester ahhoz kért segítséget az államtitkártól, hogy a városból egykor elhurcolt festményeket, műtárgyakat visszakaphassa az Esterházy-kastély.
-Szeretnénk látni azt a kormányzati hozzáállást, ami támogatja, hogy viszontláthassuk értékeinket Pápán – összegezte a tárgyalások eredményét Áldozó Tamás. A városvezető a kiállítás kapcsán megjegyezte, megtekintették a Pápához hasonló települések idegenforgalmi kínálatát és megjelenését úgy látják, a város jól szerepel, nagy helyen van jelen és versenytársaihoz képest több mindent tud kínálni az utazni vágyóknak.
-Én úgy érzem idei megjelenésünkkel erősíteni tudjuk azokat a pozíciókat, amiket már az előző években megszereztünk. Ezen a kiállításon jelen kell lenni, meg kell mutatni magunkat. Bár nem állíthatjuk azt, hogy jelenlétünk közvetlen vendégforgalom növekedést eredményez, hiszen azt mondják, a reklámra fordított pénz fele célba talál, csak nem lehet tudni, hogy melyik fele. Ha ennek a fele eltalálja a célközönséget, akkor nagyon jól járunk. Ha pedig hozzátesszük, hogy 2012-ben a pápai idegenforgalom megismételte a válság előtti legjobb évét, akkor remélhetjük, hogy 2013-ra is jó esélyeink vannak, 2014-2015-re pedig turisztikai attrakcióink készen lesznek és olyan sok újdonságot tudunk majd mutatni, amivel kevés település dicsekedhet. 
A polgármester emlékeztetett, Pápán több milliárd forintnyi olyan fejlesztés zajlik, mely a helyiek életminőségének javítása mellett turisztikai célokat is szolgál, és nem sok ilyen város van jelenleg az országban.

forrás: papa-ma.hu